Jeżeli pierwszy raz stykasz się z tym terminem, to poświęć krótką chwilę i wczytaj się przez momencik w poniższy tekst:
Gdybyśmy mieli opisać jednym zdaniem cóż to takiego jest, to możemy napisać że: Sytem bitewny to nic innego jak cały zbiór zasad i reguł, które pozwolą Ci stworzyć własną armię i rozegrać nią bitwę z innym graczem.
Same zasady mogą być bardzo rozbudowane i zawierają matematyczne algorytmy porównujące różne parametry walczących jednostek. Same figurki w zależności od systemy mogą reprezentować pojedyńczych wojowników lub też całe oddziały. Mają całe spektrum parametrów opisujących, siłę, mobilność, morale, wytrzymałość i inne stworzone na potrzeby rozgrywki wskaźniki.
To wszystko jeszcze uzależnia się o terenu na jakim może rozgrywać się bitwa (całkiem inaczej będzie zachowywała się np. pancerna jazda na trawiastym gruncie a całkiem inaczej na podmogłej bagnistej ziemi). Wszystkie te aspekty muszą uwzględniać zasady i reguły danego systemu bitewnego.
Na świecie istnie mnóstwo systemów bitewnych. W Europie prym wiodą te opracowane przez brytyjskie Games Workshop. Koledzy z GW stworzyli 3 niesamowicie grywalne systemy bitewne osadzone w trzech różnych epokach i fantastycznych światach. Są to Warhammer, Warhammer 40.000 i oparty na filmowej adaptacji Lords of The Rings (więcej o każdym z nich napiszę w osobnym tekście).
To co je wyróżnia na tle wielu innych, to wspaniale rozbudowana "otoczka" tworząca klimat całej zabawy. Co mam na myśli? Już piszę.
System Bitewny to nie tylko zasady, które mówią Ci jak masz rozgrywać bitwę (jak się poruszać, jakie są parametry Twoich oddziałów i jakie czynności składają się na rozgrywkę)
System bitewny to przede wszystkim "klimat zabawy". Twórcy systemów Warhammer i Warhammer 40,000 stworzyli dla Ciebie od podstaw niesamowicie rozbudowane światy, w których gdyby to było możliwe, można by było żyć i funkcjonować, tak wiele spektów jest w nich opisanych.
Jeżeli zdecydujesz się na rozgrywkę którymś z nich, to poznasz historię, politykę, frakcje jakie uczestniczą w zabawie. Poznasz losy legendarnych bohaterów i potworów. Zapoznasz się z geografią krain: ich miastami, rzekami, morzami. Dowiesz się mnóstwo na temat flory i fauny a nawet poznasz kaledarz i zwyczaje mieszkańców!
Wszystko to pozwoli Ci podjąć decyzję, po czyjej stronie staniesz w rozgrywce. Bo jak już się zdecydujesz kim grasz (jakim narodem, rasą czy frakcją) zaczynasz zabawę w zbieranie i koiekcjonowanie figurek do niej należących. I tu właśnie zaczyna się druga istotna część zabawy.
Zbieranie armii daje niezwykłą satysfakcję. Figurki i ich malowanie to główny motyw dzięki któremu tysiące młodych ludzi (ale nie tylko młodych) zaczyna bawić się systemami bitewnymi. Ty, jako główny strateg decydujesz jakie wojska będą trzonem Twoich sił. Czy to ma byc ciężka piechota, czy szybkie zwiadowcze oddziały. Jak bardzo będziesz polegał na magii i na potężnych stworach i bestiach.
Decydujesz nawet jak mają wygladać Twoje figurki i jak zostaną przez Ciebie złożone i pomalowane (dla wielu z nich istnieje możliwość stworzenia opcjonalnego uzbrojenia i wyglądu) Pomysły na to wszystko będziesz czerpał z bogadztwa opisanego świata i bazując na swojej wyobraźni.
Jest także dobra wiadomość dla graczy ze słabszym j. angielskim. Mnóstwo informacji jest przetłumaczonych i znaleźć je można w specjalnych kodeksach i księgach Armii, lub też w internecie (polecam np. Wikipedie i hasło Warhammer).
Zerknij poniżej na przykładowo pomalowaną figurkę do systemu, ktorego akcja rozgrywa się w odległej przyszłości - Warhammer 40.000
Taki poziom kunsztu w malowaniu detali, wymaga praktyki i doświadczenia, ale zapewniam Cie, że jest możliwy do osiągnięcia. W internecie znajdziesz mnóstwo porad i zasad malowania, które pozwolą pomalować Ci i bawić się Twoją własną armią niepokonanych wojowników. Czego życzymy Ci z całego serca.
redakcja
www.superserie.pl